-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10818 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا در قرآن به طور صريح آيه اي در خصوص حرمت غنا و موسيقي آمده است؟

تحريم غنا در قرآن به عنوان لهوالحديث و قول الزور آمده است. در تفسير آية و مِن الناس مَن يشتري لهو الحديث ليضلّ عن سبيل الله؛[4] بعضي از مردم گفتارهاي بيهوده را مي خرند تا مردم را گمراه كنند و آية واجْتنبوا قول الزور؛[5] از گفتارهاي بيهوده دوري كنيد يكي از مصاديق گفتار لهو و گفتار نابجا غنا است.

واژة لهو الحديث مفهوم گسترده اي دارد كه هر گونه سخنان يا آهنگ هاي سرگرم كننده و غفلتزا كه انسان را به بيهودگي يا گمراهي مي كشاند، در بر مي گيرد، خواه از قبيل غنا و الحان و آهنگ هاي شهوت انگيز باشد و خواه سخناني كه از طريق محتوا انسان را به بيهودگي و فساد سوق دهد، مانند كتاب هاي افسانه اي و داستان هاي خرافي و تصنيف ها و اشعار عاشقانه يا سخنان مسخره آميز كه انسان را از مسير اصلي زندگي و صراط مستقيم انسانيت منحرف مي كند.[6]

در روايات نيز به گستردگي لهو الحديث اشاره شده است. در حديثي از امام صادق(ع) مي خوانيم: الغنا مجلسٌ لا ينظر الله إلي أهله و هو ممّا قال الله عزّ و جلّ : و مِن الناس مَن يشتري لهوالحديث ليضلّ عن سبيل الله؛ مجلس غنا و خوانندگيِ لهو و باطل، مجلسي است كه خدا به اهل آن نمي نگردو آن ها را مشمول لطف خود قرار نمي دهد، كه مصداق اين آيه است : بعضي از مردم سخنان بيهوده خريداري مي كنند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند. [7]

در حديث ديگر از امام صادق(ع) مي خوانيم كه در تفسير آية واجتنبوا قول الزور فرمود: سخن باطل غنا است. [8]

البته غنا از مقولة خواندن و خوانندگي و سخن با آواز است، كه مناسب با مجالس لهو و لعب و خوشگذراني و عياشي و باطل باشد، ولي موسيقي از مقولة صوت موزون است. دربارة صداهاي موزون (موسيقي) در قرآن آيه اي نيامده است، ولي بزردگان اسلام و ائمة اهل بيت(ع) موسيقي و آلات موسيقي را در ضمن قول زور و لغو و لهو الحديث آورده اند.



[4] لقمان (31) آية 6.

[5] حج (22) آية 30.

[6] تفسير نمونهّ ج 17، ص 15.

[7] همان، ص 15.

[8] همان، به نقل از بحارالانوار، ج 76، ص 239 به بعد.





مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.